ZÁPLAVOVÉ ÚZEMÍ

Záplavová území jsou administrativně určená území, která mohou být při výskytu přirozené povodně zaplavena vodou. Jejich rozsah je povinen stanovit na návrh správce vodního toku příslušný vodoprávní úřad. Vodoprávní úřad může uložit správci toku povinnost zpracovat a předložit takový návrh v souladu s plány hlavních povodí a splány oblastí povodí.

 V zastavěných územích obcí a v území určených k zástavbě podle územních plánů vymezí vodoprávní úřad na návrh správce vodního toku aktivní zónu záplavového území podle nebezpečnosti povodňových průtoků.

V aktivní zóně záplavových území se nesmí umísťovat, povolovat, ani provádět stavby s výjimkou vodních děl, jimiž se upravuje vodní tok, převádějí povodňové průtoky, provádějí opatření na ochranu před povodněmi nebo která jinak souvisí s vodním tokem nebo jimiž se zlepšují odtokové poměry, staveb pro jímání vod, odvádění odpadních a srážkových vod a
dále nezbytných staveb dopravní a technické infrastruktury, zřizování konstrukcí chmelnic. jsou – li zřizovány v záplavovém území v katastrálních územích vymezených podle zákona č.97/1996 Sb., o ochraně chmele, ve znění pozdějších předpisů, za podmínky, že současně budou provedena taková opatření, že bude minimalizován vliv na povodňové průtoky; to neplatí pro údržbu staveb a stavební úpravy, pokud nedojde ke zhoršení odtokových poměrů.

V aktivní zóně záplavového území je dále zakázáno:

  1. těžit nerosty a zeminu způsobem zhoršujícím odtok povrchových vod a provádět terénní úpravy zhoršující odtok povrchových vod,
  2. skladovat odplavitelný materiál, látky a předměty,
  3. zřizovat oplocení, živé ploty a jiné podobné překážky,
  4. zřizovat tábory, kempy a jiná dočasná ubytovací zařízení.

Mimo aktivní zóny záplavového území může vodoprávní úřad stanovit opatřením obecné povahy omezující podmínky. Při změně podmínek je může stejným postupem změnit nebo zrušit. Takto postupuje i v případě, není-li aktivní zóna stanovena.

Pokud záplavová území nejsou určena, mohou vodoprávní a stavební úřady při své činnosti vycházet zejména z dostupných podkladů správců povodí a správců vodních toků o pravděpodobné hranici území ohroženého povodněmi.

Záplavová území a jejich aktivní zóny se stanovují formou opatření obecné povahy.

Pro účely zmírnění účinků povodní může vodoprávní úřad jako preventivní opatření v záplavo-
vém území na podkladě plánu oblastí povodí místo jiných opatření na ochranu před povodněmi
rozhodnutím vymezit území určená k rozlivům povodní.

Vymezená a stanovená záplavová uzemí významnějších vodních toků

Záplavové území Moravystanovil Krajský úřad Zlínského kraje dne 16.4.2013 pod č.j. KUZL 38964/2012. Schválení

Záplavové území Dřevnice bylo stanoveno dne 10.7.2007 pod č.j. KUZL 35788/2007. Schválení

Hodnoty N – letých průtoků byly převzaty ze Záplavových území řeky Moravy a Dřevnice. Současné hodnoty mohou být tak odlišné, nicméně zásadní je hodnoty průtoku, nikoliv vlastní N – letost.